Θεσσαλονίκη πόλη του ανοιχτού βιβλίου. «Με φόντο ένα παράθυρο ανοιχτό πάνω απ το κύμα.Να φέγγει προς την άλλη όψη της αγάπης».Κλείτος Κύρου. Αυτό αναγράφεται σε ένα μεγάλο πανό που αναρτήθηκε από την Αττικό Μετρό Α.Ε. στο εργοτάξιο του μετρό στο Συντριβάνι, για το καλωσόρισμα της 15ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου. Η ανάρτηση αυτή θα γίνει στα πλαίσια των κοινών δράσεων που ξεκινάει η Αττικό Μετρό Α.Ε. με την Εταιρεία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης με γενικό τίτλο «Μετρό και Ποίηση».
Οι δράσεις ξεκίνησαν πέρσι, όταν ποιήματα του Γ. Βαφόπουλου, της Ζωής Καρέλλη, του Μανόλη Αναγνωστάκη και άλλων ποιητών στόλισαν τις περιφράξεις του εργοταξίου της Αγίας Σοφίας. Φέτος, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, αναρτήθηκε ένα τεράστιο πανό σε γερανό του εργοταξίου Αγίας Σοφίας που ανέγραφε τους στίχους του Μανώλη Αναγνωστάκη «σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις να μην τις παίρνει ο άνεμος».
“Δουλεύοντας το μετρό τα τελευταία δυόμιση χρόνια έχω διαπιστώσει ότι το μετρό παράγει πολιτισμό. Εννοώ το εξής: Το μεγαλύτερο πρόβλημα που σταμάτησε το έργο πριν από χρόνια ήταν η διαχείριση των αρχαιολογικών ευρημάτων, δεν ήταν κάποιο τεχνικής φύσεως πρόβλημα, δεν ήταν οικονομικής φύσεως, αφού η χρηματοδότηση ήταν εξασφαλισμένη.Ήταν θέμα πολιτισμού, γιατί δίχασε την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, την κοινωνία γενικότερα, το περίφημο δίλημμα ‘ή αρχαία ή μετρό’ το οποίο κατέληξε ούτε αρχαία, ούτε μετρό. Ένα μεγάλο τεχνικό έργο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον πολιτισμό. Τα τεχνικά έργα παράγουν πολιτισμό, αυτό που σήμερα φαίνεται να είναι ένα αρχαιολογικό εύρημα, κάποτε ήταν ένα τεχνολογικό επίτευγμα”, τόνισε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος (τρίτος από αριστερά στη φωτογραφία), σε συνάντηση που είχε σήμερα το πρωί στα γραφεία της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, με το προεδρείο της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε ότι καθώς λειτουργεί το μετρό θα είναι ένας ζωντανός χώρος πολιτισμού. Οι δύο κεντρικοί σταθμοί, Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου, θα είναι ανοικτοί αρχαιολογικοί χώροι, ζωντανά μουσεία. Σε κάθε σταθμό “θα υπάρχει κάποια προθήκη ή κάποια αναφορά που θα παραπέμπει ευθέως στην ιστορία του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, στη λογοτεχνία της Θεσσαλονίκης, στην ζωγραφική της Θεσσαλονίκης ή της τέχνης γενικά. Επειδή το μετρό παράγει πολιτισμό, αυτός είναι ο λόγος που μπαίνουμε σε μια πολύ καλή συνεργασία με την Εταιρεία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, την οποία ευχαριστώ που μας δίδει τη δυνατότητα να διεισδύσουμε στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης”.
“Τα μέλη της Εταιρεία Λογοτεχνών προσπαθούν να ενώσουν την πόλη με το πνευματικό τους έργο. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για μας να αντιληφθεί κάποιος τι σημαίνει να αναρτηθεί ένα πανό με ένα δίστιχο του Αναγνωστάκη. Σημαίνει αυτό που είδα με τα μάτια μου. Εκατοντάδες νεαρά παιδιά να αποτυπώνουν με το κινητό τους αυτή τη φράση του Μανώλη Αναγνωστάκη”, τόνισε ο κ. Ηλίας Κουτσούκος (δεύτερος από αριστερά), πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. “Ποίηση είναι και αυτό που κάνουν οι άνθρωποι στην καθημερινότητα τους. Όταν βλέπεις μια πόλη να έχει γερανούς και να κατασκευάζεται μετρό, αυτό είναι ποίηση. Κι εκεί θέλουμε να συνεργαστούμε, με απλά πράγματα”, σύμφωνα με τον κ. Κουτσούκο. Ο ίδιος έκανε γνωστή την πρόταση της Εταιρείας να ονομαστεί ο κεντρικός σταθμός του μετρό “Αγίας Σοφία-Μανώλης Αναγνωστάκης”.
Ο γραμματέας της Εταιρείας Βαγγέλης Τασιόπουλος (πρώτος από δεξιά) επισήμανε ότι “ο κ. Μυλόπουλος μας έδωσε τη δυνατότητα, ως λογοτέχνες, να απευθυνθούμε στο ευρύ κοινό, να μιλήσουμε, να παρέμβουμε με τέτοιο τρόπο και να βρούμε μια διέξοδο, να πούμε ότι υπάρχουμε”.
“Κάποιες σχέσεις είναι καρμικές. η Εταιρεία Λογοτεχνών γεννήθηκε από μια ανάγκη της πόλης να επικοινωνήσει την τέχνη του λόγου και το αντικείμενο που υπηρετεί η Αττικό Μετρό προέκυψε από μια ανάγκη”, σημείωσε ο κ. Δημήτρης Μπρούχος (πρώτος από αριστερά), μέλος δ.σ. της Εταιρείας Λογοτεχνών.
Η Αττικό Μετρό με την Εφορεία Αρχαιοτήτων θα παρουσιάσουν έκθεση φωτογραφίας από τις εργασίες και τα ευρήματα του μετρό στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου, την Παρασκευή 4 Μαιου ενώ στις αρχές Ιουνίου θα ανοίξουν οι σταθμοί Συντριβάνι και Παπάφη, για να τους επισκέπτεται το κοινό.