Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης των ονείρων μας

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης των ονείρων μας

Εδώ και δεκαετίες ο  Σεπτέμβριος είναι συνδεδεμένος για τους κατοίκους της πόλης με την έναρξη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ). Από μικρός θυμάμαι ότι τα εγκαίνια της Έκθεσης αποτελούσαν μια ημέρα προσμονής για μικρούς και μεγάλους.

Άρθρο του Αναστάσιου Μαρά*

Όμως δεν ήταν μόνο η πρώτη ημέρα που προκαλούσε το ενδιαφέρον, αλλά και όλες οι υπόλοιπες, δεκαπέντε τότε, καθώς η επίσκεψη στην Έκθεση γινόταν μέρος της καθημερινότητάς μας. Πράγματι, πηγαίναμε στην Έκθεση για: τα ελληνικά και τα ξένα περίπτερα με τα τελευταία επιτεύγματα της τεχνολογίας, τα διαφημιστικά προϊόντα που μοιράζονταν στους επισκέπτες, τις φαντασμαγορικές μακέτες στο περίπτερο της ΔΕΗ, το «Λούνα Πάρκ», τη μαύρη μπύρα που κυκλοφορούσε μόνο μέσα στους χώρους της Έκθεσης κλπ. Όλα αυτά τραβούσαν σαν μαγνήτης τους επισκέπτες από την πόλη, τη λοιπή Ελλάδα, ακόμα και από το εξωτερικό.

Από τότε έως σήμερα τα πράγματα άλλαξαν καθώς οι εκθέτες μειώθηκαν, το «Λούνα Πάρκ» καταργήθηκε, τα προϊόντα τεχνολογίας γίνονται γνωστά μέσα από άλλες οδούς (διαδίκτυο, ειδικές παρουσιάσεις, κλπ.), από το περίπτερο της ΔΕΗ έλειψαν οι μακέτες, μαύρες μπύρες βρίσκεις πλέον ακόμα και στο τελευταίο μαγαζί κλπ. Παρόλα αυτά η αίγλη του θεσμού συνεχίζει να ελκύει τους επισκέπτες, καθώς ο καθένας βρίσκει στην Έκθεση κάτι που τον ενδιαφέρει. Στην προοπτική αυτή η ΔΕΘ των ονείρων μας έρχεται αντιμέτωπη με την Έκθεση του σήμερα, κάθε φορά που την επισκεπτόμαστε και το παρόν χάνει από το παρελθόν.

Σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι η ΔΕΘ είναι πρωτίστως ένα εμπορικό γεγονός. Όπως κάθε εμπορικό προϊόν βρίσκει διάφορους τρόπους για να δελεάσει τους πιθανούς αγοραστές του, έτσι και η ΔΕΘ βρίσκει τον τρόπο να φέρνει κοντά της τους άμεσα ή έμμεσα ενδιαφερόμενους για τα προϊόντα που εκτίθενται στους χώρους της. Πράγματι, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι ακόμα και ο απλός επισκέπτης της ΔΕΘ αποτελεί έναν εν δυνάμει καταναλωτή των προϊόντων που εκτίθενται. Έτσι, πέρα από τις συμφωνίες που κλείνονται άμεσα μεταξύ εμπορικών αντιπροσώπων, η ΔΕΘ συμβάλλει στην ευρύτερη προβολή προϊόντων και οργανισμών. Το γεγονός αυτό αν και δεν είναι άμεσα μετρήσιμο αποτελεί έναν έμμεσο σημαντικό παράγοντα κέρδους για τους εκθέτες και τα προϊόντα τους.

Το μέλλον επιφυλάσσει περισσότερες ακόμα αλλαγές για τη ΔΕΘ, η οποία αναμένεται να ανακατασκευαστεί, διατηρώντας ελάχιστα μόνον εμβληματικά περίπτερα. Με την ανακατασκευή ο υπαίθριος χώρος θα αποδοθεί στο κοινό, τουλάχιστον για τις περιόδους που δεν θα είναι απαραίτητος για τις ανάγκες της ΔΕΘ. Έως τότε όμως ας δούμε τα σύγχρονα εκθέματα, ας αναζητήσουμε στους εκθεσιακούς χώρους κάτι από τη ΔΕΘ των ονείρων μας και ας διασκεδάσουμε στις καθημερινές συναυλίες της.

                                      *Ο Αναστάσιος Μαράς είναι Δρ. Θεολογίας, συγγραφέας, συνεργάτης των «πολιτισμικών»