Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
24.4 C
Thessaloniki
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
spot_img

Κυκλοφορεί το νέο “Θεσσαλονικέων Πόλις”

Πάντα μεστό, ευαίσθητο απέναντι τους νέους δημιουργούς και αγγίζοντας τη συνείδηση της πόλης  με θέματα ιστορίας, τέχνης, γραμμάτων και πολιτισμού της καθημερινότητας, κυκλοφορεί το νέο “ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ” (τεύχος 70), της βραβευμένης έκδοσης της Πολιτιστικής Εταιρείας.

Η φωτογραφία του εξωφύλλου είναι του Άρι Γεωργίου ενώ το EDITORIAL με τίτλο ‘’Το έπος του ενός’’ υπογράφει ο διευθυντής σύνταξης του περιοδικού Κώστας Δ. Μπλιάτκας.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ //  Ένα ειδικής θέασης αφιέρωμα στους αρχιτέκτονες, με έμφαση σε κάποιους που έχοντας ως ‘’καύσιμο’’ υλικό τις σπουδές και την ατμόσφαιρα που αναδύονταν στη σχολή τους, μαζί με την αέναη ανησυχία τους, οδηγήθηκαν σε άλλα μέρη της δημιουργίας. Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης που σπούδαζε αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη στα μέσα της δεκαετίας του εξήντα είχε πει‘’εμείς οι αρχιτέκτονες είμαστε μια ιδιαίτερη φυλή’’!

Για το δέος των φοιτητών προς τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής και αλλά και για τις ευθύνες τους απέναντι στην πόλη γράφει στην εισαγωγή ο Κώστας Μπλιάτκας που είχε την ιδέα του αφιερώματος. Τα κείμενα του αφιερώματος συντάσσουν: ο Γιάννης Επαμεινώνδας, ο Σίμος Μπενσασσών, ο Πάνος Θεοδωρίδης, ο Στέργιος Τσιούμας,  και ο  Άρις Γεωργίου.

IN MEMORIAM // Το κείμενο «Δεν πατάω, δεν πατάω…» είναι το τελευταίο που έγραψε η Σοφία Καρακώστα που έφυγε από κοντά μας τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η Σοφία ήταν επί πολλά χρόνια υπεύθυνη ύλης  του ‘’ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ’’.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ // Η ιστορικός Τέχνης Θούλη Μυσιρλόγλου γράφει για τους θεματικούς άξονες και τις προθέσεις της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης η οποία αποτέλεσε μια μεγάλη ευκαιρία προβληματισμού και προβολής του σύγχρονου καλλιτεχνικού έργου.

ΘΕΑΤΡΟ // Στα 33 της η σκηνοθέτιδα Ελένη Ευθυμίου έχει ήδη θέσει της βάσης για μια διακριτή και σημαντική παρουσία στο χώρο του θεάτρου. Μιλά στον Γιάννη Κεσσόπουλο για τη σκηνοθεσία του 2050 που θα έχει ρομπότ, drones και μετακινούμενα καθίσματα θεατών και τάσσεται υπέρ της ιδέας του θεάτρου ‘’ως μιας συνεχούς διερεύνησης της σύνδεσης μεταξύ της ανθρώπινης κατάστασης και της κοινωνίας’’.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ // Στην ενότητα του κινηματογράφου η δημοσιογράφος και Δρ. κινηματογραφικών σπουδών Λίνα Μυλωνάκη στο θέμα με τίτλο ‘’Meet the Future!’’, εξηγεί γιατί το 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου γιόρτασε την επέτειο με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, δίνοντας τον λόγο στη Ρηνιώ Δραγασάκη και τον Ζαχαρία Μαυροειδή δύο σκηνοθέτες που ξεχώρισαν, ενώ ο Γιάννης Γκροσδάνης με την αφορμή της επετείου του Φεστιβάλ γράφει για ‘’Τα πρώτα χρόνια μιας μεγάλης γιορτής’’. Κάνει μια ιστορική αναδρομή στο θεσμό με σπάνιες φωτογραφίες και ανιχνεύει σημαντικές στιγμές και μορφές του Ελληνικού σινεμά στη σκιά του λευκού Πύργου.

ΙΣΤΟΡΙΑ // Σε αυτή την ενότητα το νέο τεύχος φιλοξενεί τέσσερα βαρυσήμαντα κείμενα: ‘’Το μυστήριο της οδού «Kapanaca»’’ του Ευάγγελου Χεκίμογλου, ο οποίος στην αναζήτησή του για την προέλευση της ονομασίας ενός ανύπαρκτου πλέον δρόμου στο κέντρο της πόλης, ρίχνει φως στις λειτουργίες και δραστηριότητες των κατοίκων της εποχής.

‘’Η διαχείριση της συλλογικής μνήμης και η πρόσληψη της ιστορίας από τις νεότερες γενιές’’ που γράφει ο Λέων Α. Ναρ, αναφερόμενος στα υπόγεια καταφύγια του Κολλεγίου Ανατόλια, και την σημερινή μετατροπή τους σε χώρο βιωματικής μάθησης αξιοποιώντας την τεχνολογία.

‘’Η ξανθιά ρετσίνα και η δόξα της’’ του Γιώργου Σκαμπαρδώνη για την ιστορική διαδρομή του προσιτού ποτού των τραγουδιών, των φοιτητών και των νεανικών αναμνήσεων, και  ‘’Παπάφη και Τροίας γωνία’’ του Πέτρου Στ. Μεχτίδη και την ανθρωπογεωγραφία της γνωστής μονοκατοικίας και της συνοικίας Παπάφη.

ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ // Ο Ηρακλής Παπαϊωάννου παρουσιάζει τον φωτογράφο και φωτο-ειδησεογράφο Κωνσταντίνο Τσακαλίδη σε κείμενο με τίτλο ‘’ Ένας ελεύθερος σκοπευτής εικόνων’’, ενώ η ζωγράφος Αθανασία Αγοραστού μιλά στη Χιονία Βλάχου τονίζοντας ότι ‘’…είναι παρακινδυνευμένο να μιλάμε σήμερα για πρωτοπορία…’’

ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ // Ο Σάκης Σερέφας αναδεικνύει γράφοντας και παρουσιάζοντας σπάνιο φωτογραφικό υλικό ένα σημαντικό γεγονός όπως το ναυάγιο του Marquette στον Θερμαϊκό στα 1915 και τον χαρακτηριστικό τίτλο «Κρατούσε τον λαιμό από ένα πνιγμένο μουλάρι…»

ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ // Ο αναγνώστης θα βρει τα διηγήματα ‘’μικρής φόρμας’’ από την Αλεξάνδρα Μυλωνά, την Λιζα Μαμακούκα, και την Στελλίνα Τρωιάννου.

Στο παρών τεύχος συμμετέχουν επίσης κείμενα και υλικό των: Μανόλης Ξεξάκης, Δήμητρα Καμαράκη, Γιάννης Βανίδης, Μικέλε Τροϊανι, Χάρις Αρώνη, Χρυσάνθη Ινάχογλου, Γιώργος Κορδομενίδης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

- Advertisement -spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ