Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
16.6 C
Thessaloniki
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
spot_img

MOMus, εκθεσιακός προγραμματισμός, καλοκαίρι 2020

Εκθέσεις σε παράταση λειτουργίας, μόνιμες συλλογές αλλά και νέες παραγωγές συνθέτουν το εκθεσιακό πρόγραμμα των πέντε Διευθύνσεων του MOMus στην Θεσσαλονίκη και την Αθήνα για το φετινό καλοκαίρι, και η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για τις 16 Ιουνίου οπότε και θα ανοίξουν οι πόρτες όλων των χώρων για το κοινό.

Στους χώρους τηρούνται όλες οι οδηγίες που έχουν δοθεί από τον ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας και την  αντιμετώπιση της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του Covid 19.

 

Αναλυτικά

 MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

Μονή Λαζαριστών, Θεσσαλονίκη

@ΜΟMusModern

 

«Utopia Revisited. Λογοτεχνία, Φιλοσοφία και Πολιτική στην τέχνη της Ρωσικής Πρωτοπορίας»

16 Ιουνίου – 13 Σεπτεμβρίου 2020

Η Ουτοπία, όπως αυτή ορίστηκε από λογοτεχνικά, πολιτικά ή και φιλοσοφικά κείμενα των N. Fedorov, V. Kandinsky, V. Lenin, A. Bogdanov,K. Tsiolkovsky, Μ. Bulgakov, Α. Lunacharsky, Β. Arvatov, Υ. Zamyatin, Y. Chernykhov,K. Malevich, S. Nikriitn και άλλων, η επίδραση των κειμένων αυτών στην τέχνη, αλλά και οι περιπτώσεις που το ουτοπικό σχέδιοεξελίσσεται σε δυστοπία, αποτελούν τον κορμό της νέας έκθεσης του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, από τις 16 Ιουνίοιυ έως τις 13 Σεπτεμβρίου 2020. Έργα από τη συλλογή αλλά και το αρχείο του Γιώργου Κωστάκη περιβάλλουν και αποτυπώνουν εικαστικά τη διεύρυνση της Όρασης και γενικότερα των Αισθήσεων, τον Κοσμισμό και τον Εποικισμό Πλανητών, τη Σύνθεση των Τεχνών, την Υπερβατική Τέχνη, την Επιστημονική Φαντασία, την επίτευξη της Αθανασίας και την εξέλιξη της Επιστήμης, την Αρχιτεκτονική του Μέλλοντος και την Οικοδόμηση της Ιδανικής Κοινωνίας.

Επιμέλεια: Αγγελική Χαριστού

 

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης 

εντός ΔΕΘ-HELEXPO, Θεσσαλονίκη

@MOMusContemporary

 

«Βάλτους Χ»

παράταση έως 21 Ιουνίου 2020

Στην έκθεση «Βάλτους Χ» που φιλοξενείται στο  MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) στη Θεσσαλονίκη και παρατείνεται έως τις 21 Ιουνίου 2020, αποτυπώνονται περιστατικά ρατσιστικής βίας των ταγμάτων εφόδου της Χρυσής Αυγής σε όλη την Ελλάδα και αναδεικνύονται οι σκοτεινές και εγκληματικές πρακτικές της Ναζιστικής οργάνωσης μέσα από τα σκίτσα δημιουργών. Η ομότιτλη καμπάνια (https://valtousx.gr/)αποτελεί κοινή πρωτοβουλία και συνδιοργάνωση της HumanRights360 και του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ, ενώ η έκθεση έχει ταξιδέψει ήδη σε διαφορετικούς σταθμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχοντας ως στόχο την ευρύτερη διάχυση του μηνύματος ότι οι ρατσιστικές επιθέσεις μας αφορούν όλους, ανεξαιρέτως.Τα σκίτσα αυτά καθώς και σκίτσα από επιθέσεις της Χρυσής Αυγής έχουν αποτυπωθεί στο ομώνυμο λεύκωμα «Βάλ’τους Χ-Ο Μαύρος Χάρτης της Ρατσιστικής Βίας» (εκδόσεις Τόπος), ενώ όλα τα έσοδα του λευκώματος διατίθενται για την υποστήριξη των δικηγόρων της πολιτικής αγωγής στη δίκη της Χρυσής Αυγής.

 

«Luchezar Boyadjiev. Ξαναχτίζοντας τον κόσμο των εικόνων. 1991-2019» (φωτογραφία θέματος)

30 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2020

Η έκθεση «Ξαναχτίζοντας τον κόσμο των εικόνων. 1991-2019» είναι η πρώτη ατομική έκθεση του διακεκριμένου καλλιτέχνη Luchezar Boyadjiev (Λούτσεζαρ Μπογιατζίεφ) στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) στη Θεσσαλονίκη από τις 30 Ιουνίου έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2020.

Ο ίδιος ανήκει στην πρώτη γενιά καλλιτεχνών που έβαλαν τα θεμέλια της σύγχρονης τέχνης της Βουλγαρίας στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Εκπαιδευμένος ως ιστορικός τέχνης και θεωρητικός, ο Boyadjiev δημιουργεί μια τέχνη που αμφισβητεί τα παραδοσιακά σύμβολα καθώς και τις κοινωνικές συνθήκες στη χώρα του, σε σχέση με τις παγκόσμιες εξελίξεις. Η ανάλυσή του για την κατάσταση στα Βαλκάνια ως interim φαντασιακή ζώνη που ερ- μηνεύεται από τη λακανική θεωρία του Άλλου, τον οδήγησε να προβληματιστεί γύρω από την έννοια της διαφάνειας στην περιοχή, υιοθετώντας κριτική στάση απέναντι στην ιστορία και την κοινωνική ανάπτυξη.
Ο Luchezar Boyadjiev (Σόφια, 1957) αποφοίτησε από την Εθνική Ακαδημία Τεχνών της Σόφιας το 1980. Είναι ένας από τους πιο διάσημους σύγχρονους καλλιτέχνες από τη Βουλγαρία, το έργο του οποίου επικεντρώνεται στην προσωπική ερμηνεία των κοινωνικών διαδικασιών, την αλληλεπίδραση μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου, την αστική πραγματικότητα και την οπτική του σημερινού κόσμου μέσα από στοιχεία ουτοπίας και δυστοπίας. Τα μέσα που χρησιμοποιεί είναι ευρύτατα (εγκαταστάσεις, φωτογραφία, ζωγραφική, καλλιτεχνικά βιβλία, κείμενα, βίντεο και performance).

Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο συνδιοργάνωσης και ανταλλαγής δράσεων και εκθέσεων με καλλιτέχνες κσαι ιδρύματα της Ν.Α. Ευρώπης που υποστηρίζει το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Επιμέλεια: Iara Boubnova, Θοδωρής Μάρκογλου

 

 

MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Αποθήκη Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης

@MOMusPhotography

 

«Roger Ballen. Shadows of the mind»

παράτασηέως 4 Οκτωβρίου 2020

Το διαρκές ενδιαφέρον του φωτογράφου Roger Ballen για το περιθώριο της Νοτίου Αφρικής και την εξέλιξη της προσωπικής αισθητικής του στη διάρκεια τεσσάρων δεκαετιών αποτυπώνει η έκθεση με τίτλο«Roger Ballen. Shadows of the mind» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης(Αποθήκη Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης) έως τις 4 Οκτωβρίου 2020.  Η έκθεση παρουσιάζει έργα από επτά φωτογραφικές σειρές του Ballen, ξεκινώντας από τις απομακρυσμένες κοινότητες της Νοτίου Αφρικής και το εσωτερικό των φτωχικών κατοικιών με τους ενοίκους τους, περνώντας στην απεικόνιση των «ξεχασμένων» φτωχών λευκών σε μία περίοδο αγώνα κατά του απαρτχάιντ και συνεχίζοντας με στημένα πορτρέτα στο Johannesburg, για να καταλήξει σε έρημα κτήρια, αποθήκες, καταλήψεις, όπου άνθρωποι ζούσαν σε βρώμικα δωμάτια, κελιά χωρίς παράθυρο. Η φωτογραφία του ενσωματώνει το σχέδιο, τη ζωγραφική, στοιχεία γλυπτικής και επιτελεστικότητας, εγκαταστάσεις και βίντεο, πλάθοντας τη μοναδική αισθητική Ballenesque.

Ο Roger Ballen γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1950, όπου και μεγάλωσε. Η μητέρα του εργαζόταν στο πρακτορείο MAGNUM της Νέας Υόρκης και έτσι από μικρή ηλικία γνώρισε το έργο σημαντικών φωτογράφων, ενώ και ο André Kertész υπήρξε οικογενειακός φίλος που τον επηρέασε αρκετά. Σπούδασε ψυχολογία στο Berkeley στα τέλη του ‘60, όταν η Δυτική ακτή έσφυζε από κινήματα αντίδρασης και εκφάνσεις της αντικουλτούρας. Τότε επηρεάστηκε από το θέατρο του παραλόγου, τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και το έργο του ψυχίατρου R.D. Laing. Στα τέλη του ΄70 έκανε PhD γεωλογίας στο Κολοράντο. Τελειώνοντας το 1981 αγόρασε μια Rolleiflex με την οποία φωτογράφιζε ως το 2015. Από το 1982 ξεκίνησε να δουλεύει ως γεωλόγος στο Johannesburg, όπου έκτοτε κατοικεί μόνιμα. Για το έργο του έχουν εκδοθεί περισσότερα από 20 βιβλία. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερα από 10 βίντεο και ταινίες μικρού μήκους. ΟικυριότερεςφωτογραφικέςτουσειρέςείναιDorps: Small Towns of South Africa (1986), Platteland (1994), Outland (2000), Shadow Chamber (2005), Boarding House (2009), Asylum of the Birds (2014) και Theatre of Apparitions (2016). ΈχειαναγορευθείΕπίτιμοςΔιδάκτωρ Art and Design του Kingston University, UK (2018), ενώέχειτιμηθείμεσημαντικάβραβεία, όπως: ΚαλλιτέχνηςτηςχρονιάςαπότοSuddeutscheZeitungMagazin (2014), Φωτογράφοςτηςχρονιάςστις Rencontres d’Arles (2002), ΚαλύτεροφωτογραφικόβιβλίοPhotoEspana (Μαδρίτη, 2001), ΚαλλιτέχνηςτηςχρονιάςστηPhotosynkyria (Θεσσαλονίκη 2000). Τοέργοτουανήκεισεπερισσότερεςαπό 60 συλλογέςμουσείωνσεόλεςτιςηπείρους, μεταξύτωνοποίωντα Centre Georges Pompidou (Παρίσι), Getty Museum (ΛοςΆντζελες), MaisonEuropéenne de la Photographie (Παρίσι), Museum of Modern Art (ΝέαΥόρκη), Tate Britain (Λονδίνο), Victoria and Albert Museum, (Λονδίνο).

Επιμέλεια: Ηρακλής Παπαϊωάννου

 

 

MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών

Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης

@MOMusExperimental

 

«Τίμιοι παράνομοι – Πρόσωπο. Ελευθερία. Σιωπή»

παράταση έως 28 Ιουνίου

Άνθρωποι που υπό άλλους όρους δεν θα συναντιούνταν ποτέ, συνυπάρχουν και συνδημιουργούν στην έκθεση «Τίμιοι παράνομοι – Πρόσωπο. Ελευθερία. Σιωπή», που παρατείνεται έως τις 28 Ιουνίου σττο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης του Γενικού Καταστήματος Κράτησης Διαβατών. Με αφετηρία τα εργαστήρια φιλοσοφίας, γραφής και performance που πραγματοποίησαν αρχικά η επιμελήτρια και θεωρητικός τέχνης Σοφία Ελίζα Μπουράτση και ο καλλιτέχνης Αλέξανδρος Πλωμαρίτης στο 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης, άλλοι οκτώ καλλιτέχνες προσκλήθηκαν να ετοιμάσουν και να υλοποιήσουν ο καθένας ένα εργαστήριο σε σύνολο περίπου 110 εκπαιδευόμενων (2017-2020) στο σχολείο των φυλακών.

Η έκθεση περιλαμβάνει κείμενα και έργα (φωτογραφίες, σχέδια, ζωγραφική, βίντεο, performance, εγκαταστάσεις, χαρακτικά) των εκπαιδευόμενων του σχολείου, καθώς και έργα των καλλιτεχνών που έχουν μπει και δουλέψει στις φυλακές.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι εκπαιδευόμενες και οι εκπαιδευόμενοι (2017-2020) του 3ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης του Γενικού Καταστήματος Κράτησης Θεσσαλονίκης (Διαβατά)και οικαλλιτέχνες,Δημήτρης Αμελαδιώτης, Γιώργος Γεροντίδης, Μαίρη Ζυγούρη,Μαρία Κρεμέτη, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Ριάνον Μόργκαν, Αλέξανδρος Πλωμαρίτης, Τάκης Σπυρόπουλος, Δημήτρης Φραγκάκης, ο Β. Α. και το 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης με τρία project

Επιμέλεια: ΣοφίαΕλίζαΜπουράτση

Υποστηρικτές FondsCulturelNationale | Oeuvre nationale de secoursgrande-duchesse charlotte

 

INSPIRE PROJECT 2020 «Αρχεία Ονείρου: Τα όνειρα ως δομικό υλικό καλλιτεχνικής δημιουργίας και πρακτικής»

Ιούλιος 2020

Το Inspire Project, που ξεκίνησε πριν από 8 χρόνια στην πρώτη του μορφή, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στους χώρους του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών. Η διοργάνωση υπήρξε εξαρχής ένα εκτεταμένο εργαστήριο για εκατοντάδες νέους καλλιτέχνες, με επικεφαλής διακεκριμένους καλλιτέχνες από την Ευρώπη, και φέτος απευθύνεται σε νέους καλλιτέχνες και κοινό, προκειμένου να προωθήσει τον σύγχρονο τρόπο παραγωγής έργων μέσα στο εργαστήριο. Το Inspire Project 2020 με τίτλο «Αρχεία Ονείρου: Τα όνειρα ως δομικό υλικό καλλιτεχνικής δημιουργίας και πρακτικής» έχει ως θέμα του τη διερεύνηση των καλλιτεχνικών διαδικασιών σε σχέση με τις site specific performative πρακτικές στο αστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης, με προσκεκλημένη καλλιτέχνη, τη Μαίρη Ζυγούρη. Το εργαστήριο πρόκειται να αναπτυχθεί σε δυο στάδια: το στάδιο της έρευνας, όπου κατά τη διάρκεια δύο διαδικτυακών σεμιναρίων (6-12 Ιουλίου 2020) θα ξεκινήσει  η κατασκευή/σύνθεση ενός συλλογικού αρχείου ονείρου που θα προκύψει από την έρευνα, και το στάδιο της συλλογικής δράσης (13-19 Ιουλίου 2020), όπου, μέσα στο  βιωματικό και συμβιωτικό σεμινάριο, θα αναπτυχθούν οι επιτελεστικές και σχεσιακές πρακτικές στο  επιλεγμένο πεδίο δράσης στην πόλη. Οι εκθέσεις με τα καλλιτεχνικά έργα των εργαστηρίων και των έργων της Μαίρης Ζυγούρη θα πραγματοποιηθούν 22 Ιουλίου-11 Οκτωβρίου 2020.

Πληροφορίες για το ανοιχτό κάλεσμα και τους τρόπους συμμετοχής, εδώ https://www.momus.gr/news/inspire_project_open_call

 

 

MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Πλατεία Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο, Αθήνα

@MOMusAlexMylona

 

«Στήβεν Αντωνάκος: Φως. Ο Στήβεν Αντωνάκος και η ρωσική πρωτοπορία»

παράταση έως 18 Οκτωβρίου 2020

«Υπάρχουν μεγάλοι δρόμοι που μπορούν να εξερευνηθούν και να φέρουν καρπούς από τη μελέτη της σχέσης ανάμεσα στα έργα των Ρώσων πρωτοπόρων και της συγκεκριμένης και αφηρημένης γεωμετρίας που χρησιμοποιώ με ποικίλα μέσα εγώ, στα δικά μου έργα» έγραψε ο ίδιος ο Στήβεν Αντωνάκος σε μία από τις επεξηγηματικές επιστολές που είχε στείλει, το 2012, στο τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για το τι τον οδήγησε στη δωρεά 67 έργων-τυπωμάτων του προς το Μουσείο.

Η σειρά αυτών των τυπωμάτων του Στήβεν Αντωνάκου που πλέον ανήκουν στις ενοποιημένες συλλογές του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, εκτίθεται για πρώτη φορά στην Αθήνα στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά έως τις 18 Οκτωβρίου μαζί με έργα της συλλογής Κωστάκη του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης και δύο συνθέσεις με νέον του καλλιτέχνη από τη Συλλογή της AlphaBank στην έκθεση με τίτλο «Στήβεν Αντωνάκος: Φως. Ο Στήβεν Αντωνάκος και η ρωσική πρωτοπορία».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

- Advertisement -spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ