Εξετάζεται από το ΥΜΑΘ η πρόταση Μπιλιλή για την δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου Κινηματογράφου

Εξετάζεται από το ΥΜΑΘ η πρόταση Μπιλιλή για την δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου Κινηματογράφου

Παρέμβαση για την διάσωση και αξιοποίηση του μοναδικού κινηματογραφικού αρχείου του 94χρονου κινηματογραφιστή Νίκου Μπιλιλή, το οποίο περιλαμβάνει υλικό από τη γέννηση του κινηματογράφου το 1895 μέχρι το 1990, έκανε ο υφυπουργός εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Θεόδωρος Καράογλου. Ο κ. Μπιλιλής κατέθεσε συγκεκριμένη πρόταση στην διάρκεια συνάντησης που είχε με τον υφυπουργό στο διοικητήριο, στις 3 Μαρτίου 2020 (φωτογραφία από την συγκεκριμένη συνάντηση). Αφού μεσολάβησε το χρονικό διάστημα των περιοριστικών μέτρων προφύλαξης από την πανδημία του κορονοϊού, ο κ. Καράογλου προώθησε την πρόταση προς εξέταση και δρομολόγηση ενεργειών για την υλοποίηση της, στον Πρόεδρο του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, δημοτικό σύμβουλο Βασίλη Γάκη, συνεργάτη του σε θέματα πολιτισμού.

Η πρόταση δημιουργίας Πολιτιστικού Κέντρου Κινηματογράφου

Ο κ. Μπιλιλής προτείνει να δημιουργηθεί “Πολιτιστικό Κέντρο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του ΥΜΑΘ με το Διεθνές Κινηματογραφικό Αρχείο Νικολάου και Αικατερίνης Μπιλιλή”. Σύμφωνα με τον ίδιο, για την δημιουργία του Κέντρου απαιτείται μια εκθεσιακή αίθουσα 200 τ.μ., ένας ακόμη χώρος 100 τ.μ. για την αρχειοθέτηση και εκμετάλευση των υλικών καθώς και χώρος 100 τ.μ. για αποθήκευση και συντήρηση. Σύνολο 400 τ.μ.

Στην κεντρική αίθουσα προτείνεται να γίνονται επιμορφωτικές και ψυχαγωγικές προβολές για σχολεία και άλλες προβολές ειδικού ενδιαφέροντος για μεγάλους. Η τοποθέτηση βάσεων για το ιστορικό μηχανικό υλικό του κινηματογράφου, μια μόνιμη έκθεση παγκόσμιου διαφημιστικού υλικού 1895 – 2005, μια περιοδική έκθεση, αφιερώματα, οργανωμένες προβολές κ.α. Για την διοίκηση του Κέντρου προτείνεται 7μελές διοικητικό συμβούλιο. Σημειώνεται ότι η παραχώρηση του αρχείου γίνεται δωρεάν, με σκοπό την συντήρηση του.

“Ο κ. Καράογλου, όπως μας είπε, ανέθεσε την διεκπαιρέωση του στον επίλεκτο της πολιτιστικής προσφοράς της πόλης μας κ. Βασίλη Γάκη”, αναφέρει ο κ. Μπιλιλής και υπογραμμίζει ότι “ήταν τυχερό, ο υπουργός, που πριν από 8 χρόνια είχε κάνει επερώτηση στην βουλή για το αρχείο μου, να δώσει σήμερα λύση και να παραμείνει το ιστορικό αρχείο στην πόλη μας. Γιατί σίγουρα δεν θα διατηρούνταν το αρχείο. Είμαι 94 χρονών, θα φύγω από την ζωή και ο γιός μου, μη μπορώντας να το συντηρήσει ή θα το πουλούσε στα παλιατζίδικα ή θα το πετούσε στα σκουπίδια”.

Καταστρέφεται το μοναδικό αρχείο

Το σπάνιο κινηματογραφικό αρχείο του Νίκου Μπιλιλή περιλαμβάνει υλικό από τη γέννηση του κινηματογράφου το 1895 μέχρι το 1990.

Το  μοναδικό αρχείο φυλάσσεται ατάκτως σ’ ένα υπόγειο της οδού Προξένου Κορομηλά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και καταστρέφεται μέρα με τη μέρα, καθώς δεν βρέθηκε ο κατάλληλος χώρος και τα χρήματα για να συντηρηθεί. Παρά τις εκκλήσεις που απηύθυνε προς την πολιτεία ο 94χρονος σήμερα Νίκος Μπιλιλής, να διατηρήσει και να αξιοποιήσει τη συλλογή του, κανείς δεν έδωσε σημασία.

(διαβάστε παλαιότερο ρεπορτάζ ΕΔΩ)

 

 

Ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής ιστορίας, πολιτικά, κοινωνικά, πολιτιστικά γεγονότα, ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, ελληνικά και ξένα, κινούμενα σχέδια, 250 κινηματογραφικά έργα, σκηνές από τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Οι Βαλκανικοί αγώνες, η Θεσσαλονίκη την εποχή της Τουρκοκρατίας, ο Μικρασιατικός πόλεμος, η κήρυξη της Ελληνοιταλικού πολέμου, η απελευθέρωση, παρελάσεις, ο αμερικανικο-ιαπωνικός πόλεμος. Εγκαίνια πανηγύρια, βουβές ταινίες, αντίκες αλλά και αντικείμενα μεγάλης αξίας.

 

Τι περιλαμβάνει το Αρχείο Μπιλιλή:

  1. ΦΙΛΜΣ αρνητικά και αναστρεφόμενα 180 λεπτών, με 150 θέματα από Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα και με κυριότητα για όλο τον κόσμο.

2. 150 τεύχη δεκάλεπτων κινηματογραφικών επικαίρων 35 και 16 χιλιοστών Παγκόσμιας παραγωγής 1927-1987.

3. Αρχειακό κινηματογραφικό υλικό με θέματα από: Θεσσαλονίκη, Μικρά Ασία, Αθήνα 1911-1940 σε φιλμς 16 και 35 χιλιοστών διάρκεια περίπου 45 λεπτά.

 

  1. 80 κινηματογραφικά έργα 35 και 16 χιλιοστών Ελληνικά και ξένα 1946-1975.

5. 30 ντοκιμαντέρ μικρού μήκους και κινούμενα σχέδια 35 και 16 χιλιοστών Ελληνικά και κυρίως ξένα 1930-1970.

 

  1. 250 τρευλερς 35 χιλιοστών Ελληνικά και ξένα 1960-1990.

 

  1. 30.000 κινηματογραφικές φωτογραφίες, αφίσες, γιγαντοαφίσες κ.λ.π (διαφημιστικό υλικό) ελληνικό και ξένο της περιόδου 1927-1990.

 

ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ: Περί τα 15 τεμάχια κινηματογραφικές αντίκες και εξαρτήματα από μαγικό φανό μέχρι 1940, μεταξύ των οποίων και λειτουργούσες μηχανές προβολής 16 και 35 χιλιοστών.

 

ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Μια μουβιολα 16 και 35 χιλ. (5 πιατα).

Ένα ΤΕΛΕΣΙΝΕ 35 χιλιοστών και μια μηχανή προβολής με μαγνητική εγγραφή ήχου 16 χιλ. ΣΤΟΥΝΤΙΟ με διπλή μπάντα μαγνητική ΠΕΡΦΟΡΕ πλήρης καινούργια ΣΗΜΕΝΣ.

 

ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Υπενθυμίζεται ότι πριν από 25 χρόνια και μετά από πολυετή αναζήτηση ο κ. Μπιλιλής είχε πουλήσει σημαντικό τμήμα του αρχείου του στην Νομαρχία Θεσσαλονίκης, η οποία το παραχώρησε στον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκη ’97 και δημιουργήθηκε το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το τμήμα αυτό, η τύχη του οποίου αγνοείται, περιλαμβάνει εκτός των άλλων πρωτότυπες εικόνες από το 1885 και τις πρώτες εικόνες που αποτυπώθηκαν σε φίλμ από την Θεσσαλονίκη και αφορούν στην επίσκεψη στην πόλη του Σουλτάνου Ρεσάτ Β’ το 1911.

 

Βιογραφικό

Ο Νίκος Μπιλιλής γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις 7 Αυγούστου του έτους 1926 και άρχισε να ασχολείται με τον κινηματογράφο από τα δέκα του χρόνια, το 1935, που τις βουβές ταινίες τις πουλούσαν στα ψιλικατζίδικα και τα παιδιά παίζανε με τα καρέ τους κορώνα – γράμματα.

Σπούδασε στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα και στη Ρώμη διοίκηση επιχειρήσεων, θέατρο, μουσική (αρμονία, σύνθεση) και κινηματογράφο (σκηνοθεσία και φωτογραφία).

Από το 1945 γράφει και διασκευάζει θεατρικά έργα, εκδίδει βιβλία (ποίηση, πεζογραφία) και αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά (άρθρα, σατυρικά, χρονογραφήματα και μελέτες). Γράφει σενάρια, σκηνοθετεί και φωτογραφίζει ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, έχοντας μέχρι τώρα αποσπάσει αρκετές διακρίσεις σε ελληνικά και ξένα κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Σε μερικές από αυτές τις ταινίες έχει συνθέσει και τη μουσική. Από το 1949 μέχρι και πρόσφατα δίδασκε σε σχολές κινηματογράφου, θεάτρου και δημοσιογραφίας. Έχει ακόμα ασχοληθεί με την παραγωγή και την παρουσίαση αρκετών τηλεοπτικών εκπομπών που αναφέρονται στην ιστορία και την τεχνική του κινηματογράφου. Βρίσκεται στο χώρο του κινηματογράφου από το 1935, τότε που τις βουβές ταινίες τις πουλούσαν στα ψιλικατζίδικα και τα παιδιά “παίζανε” τα καρέ τους κορώνα γράμματα. Ξεκίνησε έτσι παίζοντας, αργότερα έγινε συλλέκτης, στη συνέχεια έμπορος εύφλεκτων φιλμ και το 1960 μετά από κινηματογραφικές σπουδές στη Ρώμη, δημιούργησε την μοναδική στη χώρα μας μονάδα παραγωγής και εξαγωγής κινηματογραφικών επικαίρων.

Εργάσθηκε ως ανταποκριτής ξένων κινηματογραφικών επικαίρων και μόνιμος ανταποκριτής των ελληνικών επικαίρων του Υπουργείου Προεδρίας από το 1964 μέχρι το 1982 όπου σταμάτησε η κυκλοφορία τους. Με τη μονάδα αυτή ιδρύθηκε ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας το Σεπτέμβρη του 1965, όπου λειτούργησε μέχρι το 1972 και το Κ/ΤΟ Β.Ε σημερινή Ε.Ρ.Τ-3 το 1976 που εργάσθηκε με την μονάδα του Νίκου Μπιλιλή μέχρι και το 1984 όταν αντικαταστάθηκε το φιλμικό υλικό με μαγνητικό. Tότε για την συλλογή του από αντίκες, τον σύγχρονο εξοπλισμό του ΣΤΟΥΝΤΙΟ και κυρίως την φιλμική συλλογή, χιλιάδες θέματα κινηματογραφικών και τηλεοπτικών επικαίρων ελληνικών και ξένων, καθώς και παραγωγής του ιδίου με κυριότητα για όλο το κόσμο, ξεκίνησε έναν αγώνα εξεύρεσης φορέα για την παράδοση και αξιοποίηση του.

Δέκα (10) χρόνια μετά, το 1994 δόθηκε στην Νομαρχία Θεσσαλονίκης και εκείνη το παρεχώρησε στον Ο.Π.Π.Ε.Θ ’97 με την ευχή και την ελπίδα της διάσωσης και αξιοποίησης του. Έτσι ιδρύθηκε το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μετά από αυτή τη παράδοση των απαριθμημένων βρέθηκε στις ανεξέλεγκτες αποθήκες του Νίκου Μπιλιλή και άλλο κινηματογραφικό υλικό το οποίο χρησιμοποίησε από το 2001 μέχρι το 2004 σε ημίωρη εβδομαδιαία τηλεοπτική εκπομπή με τίτλο “ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ” στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης (TV100).

 

Φώτης Κουτσαμπάρης