Επέκταση της παλιάς παραλίας – άρθρο του εκδότη Αντώνη Μαλλιάρη

Επέκταση της παλιάς παραλίας – άρθρο του εκδότη Αντώνη Μαλλιάρη

Με αφορμή την δημιουργία ποδηλατόδρομου στη δεξιά λωρίδα της Λεωφόρου Νίκης και τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η συγκεκριμένη ενέργεια της δημοτικής αρχής, επαναφέρουμε μια παλαιότερη πρόταση μας για επέκταση της παλιάς παραλίας με ξύλινη ή άλλη κατασκευή και την διατήρηση του ποδηλατόδρομου στην προκυμαία. Με χαρά γνωρίσαμε ότι το σχέδιο για επέκταση της παλιάς παραλίας συμπεριλαμβάνεται στο τεχνικό πρόγραμμα της διοίκησης για το 2020 και ευχόμαστε να μην παραμείνει στο συρτάρι. Εντωμεταξύ, όμως, οι παρεμβάσεις που γίνονται για τους ποδηλατόδρομους, φαίνεται ότι κινούνται σε λάθος κατεύθυνση.

Η δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο παρεμβάσεων στο τμήμα της παλιάς παραλίας, από το ύψος της Πλατείας Ελευθερίας έως το Λευκό Πύργο, όχι για να… διαφοροποιηθεί το γνώριμο πρόσωπο της πόλης αλλά περισσότερο για να βελτιωθούν κάποια μεγέθη τα οποία έχουν ξεπεραστεί μετά πάροδο ενός και πλέον αιώνα από τότε που διαμορφώθηκε η παλιά παραλία.

άρθρο του εκδότη Αντώνη Μαλλιάρη

Η πόλη σήμερα είναι πολλαπλάσια σε μέγεθος από τη Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ου αιώνα και αναγκαστικά αυξήθηκαν οι ανάγκες για κοινόχρηστους χώρους είτε αυτοί προορίζονται για πεζούς, είτε για οχήματα. Και αυτό γιατί η έλλειψη χώρου στο πιο χαρακτηριστικό κομμάτι της παραλιακής ζώνης της πόλης μας προκαλεί ήδη προβλήματα και συνέπειες που πρέπει να ξεπεραστούν για να λειτουργήσει συνολικά ολόκληρη η πόλη.

Σήμερα το μικρό εύρος του πεζοδρομίου της παλιάς παραλίας, όπου σε ελάχιστο ως απαγορευτικό χώρο συνωθούνται πεζοί περιπατητές, ποδηλάτες και ιππήλατα οχήματα, συνιστά κίνδυνο για ατυχήματα και περιορίζει τις μεγάλες δυνατότητες που έχει η πόλη να προσφέρει στους κατοίκους και επισκέπτες της έναν απολαυστικό περίπατο δίπλα στη θάλασσα με θέα την υπέροχη δύση του ηλίου ή τον Όλυμπο στο βάθος του ορίζοντα …

Η μετακίνηση του ποδηλατόδρομου 

Η διοίκηση αποφάσισε τη μετακίνηση του ποδηλατόδρομου στο οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης, με την κατάληψη μιας λωρίδας κυκλοφορίας προς την πλευρά της θάλασσας χωρίς κατά τη γνώμη μας να εκτιμήσει τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν με την ενέργειά της αυτή.

Το αποτέλεσμα, κατά την άποψη και ειδικών, θα είναι να οξυνθεί αφάνταστα το ήδη οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής , με τις γνωστές επιπτώσεις για τους κατοίκους της περιοχής , για τους διερχόμενους οδηγούς αλλά και για τους πεζούς και περιπατητές της παραλίας.

Και αυτό γιατί είναι γνωστό ότι ένας μεγάλος αριθμός οδηγών παρκάρει παράνομα μηχανές και αυτοκίνητα μπροστά από τις καφετερίες της απέναντι πλευράς, μπλοκάροντας τελείως ακόμα και στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής την αριστερή λωρίδα συχνά μάλιστα με διπλοπαρκάρισμα. Έτσι, και με την λειτουργία του ποδηλατόδρομου στο δεξιό μέρος του οδοστρώματος, σε κάποια σημεία ή θα κλείνει εντελώς ο δρόμος ή τα αυτοκίνητα θα παραβιάζουν τον ποδηλατόδρομο με κίνδυνο βεβαίου ατυχήματος, δεδομένου ότι η διέλευση των ποδηλατιστών θα είναι αμφίδρομη.

Μια καλή σκέψη, βέβαια, που διατυπώθηκε πολλές φορές, θα ήταν η πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης. Αυτό θα ήταν το καλύτερο για να μπορεί να κατεβαίνει πιο πολύς κόσμος στην παραλία και για να ζωντανέψει περισσότερο η περιοχή αυτή που συνδέεται στενά με τη φυσιογνωμία της πόλης. Θα ήταν μια ενέργεια που αναμφίβολα θα βοηθούσε και την τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

Άμεση επέκταση με ξύλινη ή άλλη κατασκευή

Η λύση που προτείναμε είναι να παραμείνει ο ποδηλατόδρομος στην προκυμαία, αλλά με καλύτερη σήμανση και μέτρα ασφαλείας, και να γίνει επέκταση της παλιάς παραλίας κατά 5 με 6 μέτρα προς τη θάλασσα με μια ξύλινη κατασκευή, ανάλογη με αυτή που τοποθετήθηκε στη νέα παραλία, ή με κατασκευή από άλλο ενδεδειγμένο για την συγκεκριμένη παρέμβαση υλικό. Με αυτό τον τρόπο δεν αλλοιώνεται το περιβάλλον και η φυσιογνωμία της παραλίας (εφόσον ήδη υπάρχει αντίστοιχη κατασκευή στη νέα παραλία), δεν προσβάλλεται η αισθητική του χώρου, και δε χρειάζεται να γίνει καμία επιχωμάτωση, ούτε να γίνουν πολλές δύσκολες και πολυδάπανες παρεμβάσεις.

Ο Δήμος, λοιπόν, και η αρμόδια αντιδημαρχία μπορούν να αναθέσουν την μελέτη της πρότασης αυτής στους ειδικούς για το εάν μπορεί να υλοποιηθεί και με ποια μέθοδο. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα λύσει ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η περιοχή, έστω προσωρινά, μέχρι να βρεθεί μια μονιμότερη λύση.

Κιγκλιδώματα ασφαλείας στην παραλία

Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να επαναλάβουμε και την παλιότερη πρότασή μας για τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων ασφαλείας σε όλο το μήκος της παλιάς παραλίας. Δεδομένου του ήδη στενού πεζοδρομίου και του επιπλέον περιορισμού του με τον ποδηλατόδρομο, πιστεύουμε πως αυτό είναι τελείως αναγκαίο για στοιχειώδη προστασία των περιπατητών και είναι απαραίτητο να το μελετήσει και να το υλοποιήσει άμεσα ο Δήμος καθώς ήδη έχουν καταγραφεί πολλά ατυχήματα και δυστυχήματα.

Τα κιγκλιδώματα, εάν μελετηθούν και είναι καλαίσθητα και λειτουργικά, θα δώσουν άλλη όψη στην περιοχή, γιατί η παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης αποτελεί το σημείο αναφοράς για την πόλη μας. Αν αυτό συνέβαινε ταυτόχρονα με την επέκταση που προτείνουμε, θα ήταν μια μεγάλη προσφορά στους κατοίκους όλης της πόλης αλλά και στους επισκέπτες που χρησιμοποιούν την παραλιακή λεωφόρο για περίπατο σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ελπίζουμε και προσδοκούμε πως η αρμόδια αντιδημαρχία του Δήμου Θεσσαλονίκης θα ξαναμελετήσει το θέμα και θα πράξει το καλύτερο. Το ευχόμαστε!

Αντώνης Μαλλιάρης
Εκδότης

Σημείωση: Το αρχικό άρθρο για την επέκταση της παλιάς παραλίας δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “πολιτισμικά” τον Σεπτέμβριο του 2011 και περιλαμβάνεται στο βιβλίο “Θεσσαλονίκη – Καλύτερη πόλη για καλύτερη ζωή”, του εκδότη Αντώνη Μαλλιάρη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μαλλιάρης-Παιδεία. Έχει δημοσιευστεί σε ενημερωτικές ιστοσελίδες.

 

 

 

 

φωτό θέματος: typosthes.gr