Ενίσχυση της κινηματογραφικής κοινότητας ζητά η Ένωση Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας

Ενίσχυση της κινηματογραφικής κοινότητας ζητά η Ένωση Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας

Ενίσχυση της κινηματογραφικής κοινότητας ζητά η Ένωση Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας με ανοιχτή επιστολή της προς την υπουργό πολιτισμού, τους αρμόδιους γραμματείς και την Διεύθυνση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Η επιστολή έχει ως εξής:

 

Προς

  • Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού, κα Λίνα Μενδώνη,
  • Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, κο Νικόλα Γιατρομανωλάκη,
  • Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, κο Γεώργιο Διδασκάλου,
  • ΓΓ Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού, κο Γρηγόριο Αλέξανδρο Δημητριάδη,
  • Διεύθυνση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΩΝ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΘΕΜΑ: ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ

 

Θεσσαλονίκη, 24/ 9/ 2020,

Αξιότιμες/οι κυρίες/οι,

Αισθανόμαστε την επιτακτική ανάγκη ν’ αντιδράσουμε απέναντι στο άνευ προηγουμένων σκάνδαλο του ΥΠ.ΠΟ.Α. σχετικά με το σχεδιασμό και την υλοποίηση του «Ειδικού Προγράμματος Ενίσχυσης της Κινηματογραφικής Κοινότητας». Μετά την πρόσφατη παραίτηση σύσσωμου του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, το σκάνδαλο που έφεραν στο φως της δημοσιότητας όλα τα σωματεία του κλάδου επιβεβαιώνεται καθώς δηλώνει στη σχετική επιστολή παραίτησής του ότι «ενυπάρχουν εξόφθαλμα μη νόμιμες διαδικασίες και κατάφορες και κραυγαλέες παραβιάσεις της αρχής της ίσης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού». Απαιτούμε την άμεση απομάκρυνση της κας. Μενδώνη από την υπουργική της θέση στο ΥΠ.ΠΟ.Α. καθώς κρίνεται ανίκανη των περιστάσεων να διοικήσει και να συνδράμει αμερόληπτα προς όφελος όλων των εργαζομένων του πολιτισμού. Οι καταστάσεις που βιώνουμε καθημερινά είναι αδυσώπητα πρωτόγνωρες και οδυνηρές για όλους μας και απαιτείται ένας στρατηγικός σχεδιασμός ουσιαστικής ενίσχυσης όλων των επαγγελματιών του πολιτισμού που θα καταδεικνύει αποφασιστικότητα, ίση μεταχείριση χωρίς εμπαιγμούς και απαξίωση απέναντι στην αγωνία μας και το δικαίωμά μας για εργασία. Ο πολιτισμός χτυπήθηκε βάναυσα και τα μέτρα προστασίας που ελήφθησαν υπέρ των εργαζομένων του είναι πενιχρά, χωρίς ουσιαστική σημασία και χωρίς καμία στόχευση στα προβλήματα που βιώνουμε καθημερινά. Απαιτούμε άμεσα να ενεργήσετε καταλλήλως έστω και τώρα την ύστατη στιγμή που αναμένουμε ένα χειμώνα «βαρύ» και χωρίς ελπίδα ανάκαμψης. Οφείλουμε όλοι μας να διαφυλάξουμε ζωντανό και ενεργό τον πολιτισμό μας και να επιλύσουμε από κοινού τα καίρια ζητήματα που βασανίζουν επί δεκαετίες όλους τους εργαζομένους του.

Η πανδημία και τα αναγκαία μέτρα περιορισμού που επιβλήθηκαν όπως είναι γνωστό χτύπησαν ιδιαίτερα το χώρο του κινηματογράφου αλλά και το χώρο της τέχνης και γενικότερα του πολιτισμού μας. Οι κινηματογραφιστές βρισκόμαστε σ’ ένα αδιέξοδο και κάθε μέρα που περνάει διαπιστώνουμε ότι γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να το υπερβούμε. Όταν το ΥΠ.ΠΟ.Α. ανακοίνωσε το «ειδικό πρόγραμμα ενίσχυσης της κινηματογραφικής κοινότητας» όλοι αναθαρρήσαμε γιατί πιστέψαμε ότι ίσως υπάρξει κάποιο φως στην άκρη του τούνελ. Σαφώς χαιρόμαστε και επικροτούμε την κίνηση αυτή γιατί θα δώσει τη δυνατότητα σε κάποιους συναδέλφους να εργαστούν. Όμως, το θεωρούμε ελλιπές. Το πλήθος καταγγελιών από τον τύπο, το πλήθος καταγγελιών από τα σωματεία του κλάδου, από τα μέλη της κινηματογραφικής κοινότητας όπως δυστυχώς και η προχειρότητά του στο σχεδιασμό, οι αστοχίες και οι παρατυπίες που έγιναν το καθιστού δυστυχώς, ελλιπές παρά τις προσπάθειες ενδεχομένως που έγιναν ώστε να μην είναι. Ειδικά για όλους εμάς που βρισκόμαστε στη συμπρωτεύουσα και άρα μακριά από τα κέντρα των αποφάσεων. Ήταν πολύ δυσάρεστη έκπληξη το γεγονός ότι σχεδόν καμία από τις προτάσεις που εγκρίθηκαν δεν αφορούσε παραγωγούς και κινηματογραφιστές που δραστηριοποιούνται στην πόλη της Θεσσαλονίκης ή στην ευρύτερη περιφέρεια της κεντρικής Μακεδονίας. Εδώ, οφείλουμε να υπογραμμίσουμε το γεγονός ότι στην πόλη της Θεσσαλονίκης εδρεύει η πανεπιστημιακή σχολή κινηματογράφου, το Διεθνές Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στη Δράμα, πολλαπλά περιφερειακά κανάλια εκτός από τα δύο κύρια της Θεσσαλονίκης (ΕΤ3 & TV100) όπως φυσικά και το μεγαλύτερο φεστιβάλ κινηματογράφου της χώρας, το παγκόσμιας φήμης Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Αν πράγματι, ο στόχος του ΥΠ.ΠΟ.Α. είναι να ενισχυθεί η κινηματογραφική παραγωγή στο σύνολό της θεωρούμε ότι :

  1. πρέπει ν’ ακολουθήσουν κι άλλοι κύκλοι ενίσχυσης,
  2. ένας μέρος της ενίσχυσης θα πρέπει να κατευθυνθεί στη Βόρεια Ελλάδα και φυσικά και στη Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει σαφώς μία πολύ ζωντανή κινηματογραφική κοινότητα και
  • ν’ αναπτυχθούν περαιτέρω περιφερειακά προγράμματα ενίσχυσης της κινηματογραφικής παραγωγής.

Μία μεγάλη κοινότητα κινηματογραφιστών έχουν επιλέξει να ζουν, να σπουδάζουν, να εργάζονται στην περιφέρεια όχι φυσικά, ως τιμωρία και διατηρούν τους συνδέσμους τους με τον ευρύτερο βαλκανικό χώρο και την Ευρώπη (και όχι μόνο) καθώς επιθυμούν διακαώς να τους αναπτύξουν περαιτέρω.

Θα παρακαλούσαμε επομένως, να οριστούν ορθολογικά κριτήρια στη λογική της πολυμορφίας της έκφρασης που βεβαίως, δεν προσβάλλουν την προσωπικότητα του εκάστοτε δημιουργού και να δοθεί έμφαση σ’ όλο αυτό το πλούσιο κινηματογραφικό και παραγωγικό πλαίσιο.

 

Προκειμένου λοιπόν, να ξεκαθαρίσει αυτό το τοπίο προτείνουμε τα παρακάτω :

  1. Άμεση αναθεώρηση, ενίσχυση και μετεξέλιξη του κινηματογραφικού νόμου-πλαισίου στα νέα παραγωγικά και ψηφιακά δεδομένα της σύγχρονης εποχής,
  2. Άμεση υλοποίηση των σχεδίων ανάπτυξης στην περιοχή της βόρειας Ελλάδας είτε με τη δημιουργία των μεγάλων κινηματογραφικών στούντιο που είχαν ανακοινωθεί είτε με τη θεμελίωση συνεργασιών με διεθνή κινηματογραφικά στούντιο, υλοποιήσεις οι οποίες σαφώς θα αποτελέσουν τον κύριο μοχλό ενίσχυσης και αναβάθμισης της κινηματογραφικής παραγωγής και εργασίας,
  3. Αναθεώρηση βεβαίως, των κριτηρίων βαθμολόγησης και του τρόπου επιλογής των έργων του ειδικού προγράμματος ενίσχυσης, τα οποία θα βασίζονται κυρίως στην ιδέα και το περιεχόμενο του σεναρίου, τη δυναμικότητα της παραγωγής και το κοινωνικό – ανθρωπιστικό προφίλ του,
  4. Ορθή σύσταση επιτροπών από επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου για την ολοκλήρωση της επιλογής προτάσεων κατά τις νέες και τελικές φάσεις τους προγράμματος,
  5. Επιλογή περισσότερων προτάσεων από την ευρύτερη περιοχή της βόρειας Ελλάδας και της ελληνικής επικράτειας (κατά την επιλογή των 119 αρχικών έργων υπήρχαν ελάχιστες προτάσεις εκτός Αττικής, όπως προαναφέραμε) για την ενίσχυση των εταιρειών και εργαζομένων της περιφέρειας,
  6. Ολοκλήρωση της β’ φάσης του πρώτου κύκλου χρηματοδότησης ανεξάρτητα από το δεύτερο κύκλο. Δημιουργία 1ης και 2ης περιόδου επιλογής (α’ και β’ φάση για τα 119 αρχικά έργα, νέα α’ και β’ φάση τα επόμενα 100 έργα) και ανακοίνωση ξεχωριστών αποτελεσμάτων για την αποφυγή νέων καθυστερήσεων,
  7. Ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής στα νέα χρονικά πλαίσια που ορίζει το πρόγραμμα και άμεση καταβολή των ενισχύσεων – πληρωμών μειώνοντας στο ελάχιστο τις όποιες καθυστερήσεις,
  8. Άμεση επαναλειτουργία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με όρους διαφάνειας ώστε να ενισχυθεί σύντομα η κινηματογραφική κοινότητα και ν’ αξιολογηθούν προτάσεις που εκκρεμούν εδώ και πάνω από δύο χρόνια και
  9. Συνεργασία των κρατικών και επίσημων οργάνων του κινηματογράφου με τους επαγγελματικούς φορείς (ενώσεις, σωματεία, συλλόγους, συνεταιρισμούς κτλ.) για τη δημιουργία μελλοντικών προγραμμάτων ενίσχυσης της κινηματογραφικής κοινότητας και γενικότερα του πολιτισμού σε μία ιδιαίτερη και δύσκολη περίοδο όπου το έχουμε όλοι ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε.

Σας ευχαριστούμε θερμά για το χρόνο σας.