Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
24.4 C
Thessaloniki
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
spot_img

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του “ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ”

Το νέο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ (#74) κυκλοφορεί με τις σελίδες του γεμάτες γνωστές και λιγότερο φωτισμένες πτυχές του πολιτισμού για να επιβεβαιώσει ότι οι ιδέες και η δημιουργία ανθίζουν ακόμα και μέσα στη ζοφερή περίοδο που διανύουμε λόγω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης.

Αφήνοντας πίσω το δύσκολο 2020, στο EDITORIAL με τίτλο «Πανδημία», ο εκδότης του περιοδικού και Πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας, Σταύρος Ανδρεάδης, αναφέρει: «Και ξαφνικά, απροειδοποίητα και με μια απίστευτη ταχύτητα ήρθε αυτός ο μικροσκοπικός αόρατος ιός, μια ελάχιστη ημι-ύπαρξη, να ανατινάξει σε κάθε γωνιά της γης κάθε σιγουριά, καθιερωμένη ισχύ, κάθε υποτιθέμενο μεγαλείο και κάθε είδους αλαζονεία του ανθρώπινου είδους».

Το τέταρτο της χρονιάς τεύχος της βραβευμένης έκδοσης της Πολιτιστικής Εταιρείας, φέρνει κοντά μας καταξιωμένους και νέους δημιουργούς, αποκαλύπτει αθέατες πλευρές της ιστορίας της πόλης και αγγίζει θέματα του πολιτισμού και της καθημερινότητας.

Στο 74ο τεύχος δεσπόζει ένα εκτενές αφιέρωμα στην επιχωμάτωση της παραλίας. Υπό τον τίτλο «Οι μεγάλες μεταμορφώσεις: Επιχωμάτωση», ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ο Χρίστος Ζαφείρης, ο Γιάννης Επαμεινώνδας και ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, με σπάνιες φωτογραφίες και ντοκουμέντα, καταγράφουν με τη δική τους οπτική ο καθένας, τη μεγαλύτερη ίσως μεταμόρφωση της Θεσσαλονίκης του 20 αιώνα. Αντίστοιχα, για το εξώφυλλο έχει επιλεγεί μια εικόνα της πόλης πριν από την επιχωμάτωση, μια φωτογραφία από το αρχείο του Γιάννη Στυλιανού/συλλογή MOMus –Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, «Σχολική εκδρομή, Σαλαμίνα, 1966-69».

Στα περιεχόμενα του 74ου τεύχους θα βρείτε επίσης:

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ // Ένα αφιέρωμα για τον «πολύτροπο Δημήτρη Φατούρο» (1928-2020): ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ Νίκος Καλογήρου και ο αρχιτέκτονας Σταύρος Αλιφραγκής αναδεικνύουν πτυχές του βίου, του έργου και της προσωπικότητας του σπουδαίου δασκάλου.

ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ //  «Το παιδί ανάμεσα στα αγάλματα: Ένας Άγγλος από τη Θεσσαλονίκη». Γράφει ο Ευάγγελος Χεκίμογλου.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ // Ισίδωρος Ζουργός: «Το μεγάλο βραβείο το δίνει ο χρόνος»Ο βραβευμένος Θεσσαλονικιός συγγραφέας εξηγεί στη Χριστίνα Χαλεπλίδου γιατί δεν συμμερίζεται απόλυτα όλη αυτήν την ανησυχία που έχει να κάνει με την κρίση που περνούν τα κείμενα.

ANTHROPAUSE // Ηρακλής Παπαϊωάννου επιχειρεί να απαντήσει σε μια σειρά από φλέγοντα ερωτήματα: Πώς βιώνει μια κοινωνία έναν κάθετο υγειονομικό αποκλεισμό; Πώς εικονογραφείται η συμβίωση μ’ έναν αόρατο κίνδυνο και η μοναξιά του εγκλεισμού;

FRAGMENTA // Ο Γιώργος Κορδομενίδης, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού Εντευκτήριο, μοιράζεται -στην ειδική ενότητα Fragmenta– κομμάτια από το πολύτιμο αρχείο του περιοδικού.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ // «Τα  μυστικά κεραμίδια της φωτιάς». Ο Σάκης Σερέφας μας μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη του μακρινού 1917.

ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ // O Γιώργος Σκαμπαρδώνης επιμένει ότι «Τίποτα δεν χάνεται με το μοντάζ» κι επιχειρεί να μας παρασύρει στο κλίμα και την αίσθηση που αποπνέει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ // Αφιέρωμα στη φωτογραφία της δεκαετίας του ’70 με το φακό του αείμνηστου Βασίλη Μποζίκη από τον Κώστα Μπλιάτκα με τον τίτλο «Ντοκουμέντα από μια πόλη σε μετάβαση».

ΜΟΥΣΙΚΗ // H περιήγηση στα μουσικά τοπόσημα της Θεσσαλονίκης κάνει αυτή τη φορά στάση στο Γεντί Κουλέ και, με τη βοήθεια του Χρίστου Ζαφείρη, μας επιτρέπει να κρυφακούσουμε τα τραγούδια του Γεντί Κουλέ και των εκτελεσμένων.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ // Η Θούλη Μισιρλόγλου, Αν. Διευθύντρια του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών, αναλύει το Together We Curateένα νέο εγχείρημα συμμετοχικής επιμέλειας και μας καλεί να ανακαλύψουμε «πώς το Πειραματικό Κέντρο Τεχνών του MOMus θέλησε να ανιχνεύσει νέες  αντιλήψεις περί επιμέλειας και επιμελητών σε ένα πρωτοποριακό εγχείρημα».

ΘΕΑΤΡΟ // Τη συναρπαστική ιστορία του Φοιτητικού Ομίλου Θεάτρου Κινηματογράφου και την επίδρασή του στη φοιτητική ζωή του ΑΠΘ διηγείται ο Γιάννης Γκροσδάνης αρχίζοντας από τα  μέσα της δεκαετίας του ’60 και συνεχίζοντας την εποχή της Μεταπολίτευσης.

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ // Θανάσης Δάπης ανήκει στη γενιά που γεννήθηκε μέσα στα social media αλλά θεωρεί «πως η τεχνολογία ποτέ δε θα αντικαταστήσει την αίσθηση που σου δίνει η θέαση ενός έργου τέχνης από κοντά». Μιλά στη Χιονία Βλάχου για την τέχνη και τα έργα του «που παραπέμπουν σε ζωγραφική παιδιού».

ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ // Στη στήλη που αγγίζει τις νέες τάσεις στη δημιουργία  φιλοξενούνται οι λογοτέχνες Γιάννης Παλαβός και Χρήστος Σιορίκης με την επιμέλεια της μεταπτυχιακής φοιτήτριας Συγκριτικής Λογοτεχνίας Μαίρης Καιρίδη.

Σε αυτό το τεύχος συμμετέχουν επίσης με κείμενα και υλικό οι: Γιάννης Βανίδης, Άρις Γεωργίου, Μπάμπης Γιαννακίδης, Σοφία Νικολαΐδου, Μανόλης Ξεξάκης, Γιώργος Παπαδόπουλος, Ντίνος Παπασπύρου, Αντώνης Ραπάνης, Σοφία Τολίκα, Βαλεριάνο Τροϊάνι, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάννου, Στέργιος Τσιούμας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

- Advertisement -spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ