Εν πλω… με τον Ερωτευμένο Καίσαρα – …το μυθιστόρημα του Παναγιώτη Χανού

Εν πλω… με τον Ερωτευμένο Καίσαρα – …το μυθιστόρημα του Παναγιώτη Χανού

Εξακόσια χρόνια μετά από την άλωση της Βασιλεύουσας, το ανομολόγητο του έρωτα μιας ανυπότακτης Λατίνας, που θρυμματίζει τα κοινωνικά στερεότυπα κι ενός βασιλέα που είναι παγιδευμένος ανάμεσα στην επιθυμία και το χρέος, έρχεται στην επιφάνεια… και μαζί του έρχεται το… τέλος της Ιστορίας!

Στις  σελίδες του Ιστορικού μυθιστορήματος «Ερωτευμένος Καίσαρ», του Παναγιώτη Χανού (εκδόσεις 24γράμματα), που σημειωτέον βραβεύτηκε από την Εθνική Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών και τον Πολιτιστικό Οργανισμό “Culture4all”, καραδοκεί η αποκάλυψη, ενός επικίνδυνου μυστικού, που κυριολεκτικά αλλάζει την Ελληνική Ιστορία.

Η υπόθεση του «Eρωτευμένου Καίσαρα» εκτυλίσσεται παράλληλα σε δύο επίπεδα του χρόνου. Στο εγγύς μέλλον, στο 2023, στη σύγχρονη Ελλάδα με φόντο το δράμα των προσφύγων στη Λέσβο και τον αόρατο πόλεμο των κατασκόπων στις δύο πλευρές του Αιγαίου, αλλά και στο παρελθόν, στα τέλη Φλεβάρη του 1453, πίσω από τα θαλάσσια τείχη της πολιορκημένης, από τους Οθωμανούς, βασιλεύουσας Πόλης. Ανάμεσα σ’αυτούς τους δύο κόσμους, σχοινοβατούν η αρχαιολόγος Ντόροθι Γλαυκία και ο ιδιοφυής βυζαντινολόγος Έρασμος Βιεννέζης, αναζητώντας αρχαία σύμβολα και επιγραφές μέσα στον λαβύρινθο μιας υπόγειας πολιτείας, στο λημέρι της μυστικής Αδελφότητας των Ιπποτών του Δράκου.

Γράφει ο Φώτης Κουτσαμπάρης

Γνωρίζω τον Παναγιώτη Χανό, από εικοσαετίας και πλέον, από την συνεργασία μας στην εφημερίδα Μακεδονία,όπου η αγωνία μας ήταν να δώσουμε με αξιοπιστία και πληρότητα το ρεπορτάζ, χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν περισσότερες πηγές και μαρτυρίες, διασταυρώνοντας όλα τα στοιχεία που συγκεντρώναμε, απαντώντας σε όλα τα ερωτήματα που μπορούσε να έχει ο αναγνώστης.

 

Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθεια αποτυπώνονταν στο χαρτί με το δημοσιογραφικό λόγο, τον άμεσο, τον ρεαλιστικό, τον απλό.  Ίσως κάποιες φορές η πένα μας να ακολουθούσε λογοτεχνικούς δρόμους, αλλά σε καμία περίπτωση δεν παρέκλινε και δεν έπρεπε να παρεκκλίνει από την αλήθεια και την πιστότητα.

 

Αρκετά στοιχεία της δημοσιογραφικής αναζήτησης, όπως είναι εύλογο, ενυπάρχουν στο μυθιστόρημα του Παναγιώτη Χανού, μαζί με την λογοτεχνική αφήγηση και τις εμπνευσμένες εικόνες.

 

Ο συγγραφέας φροντίζει να επαληθεύει ακόμη και τα δεδομένα του φανταστικού, παραθέτει με σαφήνεια και λεπτομέρεια τα γεγονότα, με αποτέλεσμα να έχουμε μια υπόθεση που φαίνεται ότι δεν διαφέρει από μια επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη της ιστορίας.

 

Μια ιστορία, που μπορεί να διαδραματίζεται σε δύο χρόνους και με μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, 1453 – 2023, ωστόσο, θαρρείς πως είναι μια πραγματικότητα που πιθανών να τη ζήσουμε το 2023, το δεύτερο χρόνο του μυθιστορήματος.  – Ο συγγραφέας πείθει σε μεγάλο βαθμό τον αναγνώστη,  με την δεμένη σειρά των επεισοδίων του έργου-.

 

Ο Παναγιώτης Χανός, είναι ολοφάνερο, μελέτησε επίμονα και επίπονα την ιστορία. Τη σέβεται κι ας την παραποιεί ταυτόχρονα με την πλούσια φαντασία του, για να παράξει τον «Ερωτευμένο Καίσαρα». Καταφέρνει να συνδέσει τον μύθο με την ιστορία με εξαίρετο τρόπο, κάτι που δεν είναι εύκολο. Ασχολείται, εξάλλου, με κοινωνικοπολιτικά γεγονότα, και πολιτικά στοιχεία που ο συγγραφέας κατέχει πολλαπλώς, από την δημοσιογραφική του σταδιοδρομία.

 

Ο «Ερωτευμένος Καίσαρας»  είναι ένα μυθιστόρημα , στο οποίο συνυπάρχουν ο ωμός ρεαλισμός με τον άκρατο ρομαντισμό, το κακό με το καλό, η αγάπη, ο έρωτας αλλά και η βία, επιστήμονες και επαγγελματίες, πολεμιστές και κατάσκοποι, συγκρούσεις στα πλαίσια εθνικής ή πολιτικής κυριαρχίας, μυστικιστικές διεργασίες.

 

Ο συγγραφέας, όπως ανέφερα παραπάνω, δίνει βαρύτητα στη λεπτομέρεια, δίνει διάσταση ακόμη και στο μικρό, το οποίο περνάει από δέκα φακούς παρατήρησης για να μας δώσει τελικά το μεγαλείο ακόμη και του φαινομενικά ασήμαντου.

 

Με εντυπωσίασαν ακόμη και οι περιγραφές των ρούχων που φορούν οι ήρωες, με τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε εποχής. Καθώς τις διάβαζα, σε μια από της σημειώσεις μου έγραψα, χαριτωμένα σκεπτόμενος, ότι ο συγγραφέας, εκτός των άλλων, έχει και ταλέντο σχεδιαστή μόδας.

 

Η πλοκή του «Ερωτευμένου Καίσαρα» είναι ο οδηγός μιας ιστορίας στο χρόνο, μιας ιστορίας μέσα στην ιστορία. Ο πλούτος των ιστορικών στοιχείων, των γνώσεων του συγγραφέα, που αποτυπώνονται στα κεφάλαια του βιβλίου, η μελέτη και έρευνα που έγινε για να γραφτεί αυτό το μυθιστόρημα, γεννούν μια ιστορία μέσα από την ιστορία, που έρχεται να συναντήσει την σημερινή πραγματικότητα, μέσα από μια σειρά γεγονότων και συσχετισμών και μέσα από ένα μεγάλο μυστικό.

 

Είναι μοναδική η σύνθεση της πλοκής αυτού του μυθιστορήματος. Ο συγγραφέας έδωσε τόσο έντονα χαρακτηριστικά στην αλήθεια και στο ψέμα, με αδιαμφισβήτητες υποθέσεις.

 

Ο Ερωτευμένος Καίσαρ είναι ένα πλοίο, που προφανώς πήρε το όνομα του από έναν έρωτα. Και φυσικά δεν είναι ο μοναδικός έρωτας στις σελίδες του βιβλίου. Ο έρωτας, δεν προσδίδει ταυτότητα , δεν πρόκειται για ερωτικό μυθιστόρημα, αλλά έχει καθοριστικό ρόλο. Είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της πλοκής, χωρίς αυτόν δεν υπάρχει τίποτε, δεν μπορεί να υπάρξει καμία ιστορία. Κανένα πλοίο, κανένα ταξίδι, καμία πριγκίπισσα, κανένα κυνήγι, κανένας διάδοχος , κανένα έγκλημα.

 

Ο έρωτας, ωστόσο,  οδηγεί και σε λάθος δρόμους, όπως στη ζωή. Και οι λάθος επιλογές αλλάζουν κάποιες φορές την συνολική πορεία ενός ανθρώπου προς τους στόχους που βάζει στη ζωή ή που είχε  βάλει. Και αυτό το συμπέρασμα αναλύεται μέσα στο μυθιστόρημα, με κυρίαρχη την αμφιβολία μήπως, εάν, ίσως τότε…  – Πόσες φορές δεν αναρωτηθήκαμε στη ζωή, πως θα ήταν τα πράγματα αν σε κάποιο σταυροδρόμι  παίρναμε άλλο δρόμο, αν κάναμε άλλες επιλογές-.

 

Ο συγγραφέας φαίνεται να κατανοεί βαθιά τη ζωή και τις μυστικές αλληλουχίες των καταστάσεων, την προσωπική ψυχολογία, τις κυκλοθυμικές συμπεριφορές, που ακολουθούν τους ήρωες μέχρι τέλους.

 

Συνθέτει με ακρίβεια αυτές τις προσωπικές συμπεριφορές με την συνολική κοινωνική δραστηριότητα της εποχής και τις εντάσσει αριστοτεχνικά μέσα στα γεγονότα.

 

Ο «Ερωτευμένος Καίσαρ», για μένα, δεν είναι ένα απλό ιστορικό μυθιστόρημα. Είναι η πάλη του ανθρώπου στο χρόνο να διαψεύσει ή να επαληθεύσει, να ερμηνεύσει ή να αμφισβητήσει, να αποδεχτεί η να απορρίψει θεϊκά μηνύματα ή τις προβλέψεις του πεπρωμένου.

 

Στα άγνωστα μονοπάτια της ζωής.