Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος είναι το μόνο συλλογικό όργανο των «αφανών ηρώων της οπτικοακουστικής παραγωγής» όπως αποκαλεί τους σεναριογράφους ο Πρόεδρος της, Αλέξανδρος Κακαβάς. Στα τριάντα και πλέον χρόνια της ευδόκιμης δράσης της, η Ένωση είχε τη χαρά να δεχτεί στους κόλπους της πολλούς σεναριογράφους – παλιούς και νέους, καταξιωμένους και πρωτοεμφανιζόμενους. Την τελευταία δεκαετία, παρά τις δοκιμασίες που αντιμετώπισε η χώρα, η Ένωση δεν περιχαρακώθηκε, τουναντίον διεύρυνε τα όρια της, περιλαμβάνοντας κοινό, από όλη την επικράτεια, προσφέροντας πληθώρα πολιτιστικών δραστηριοτήτων, όπως διαγωνισμούς συγγραφής σεναρίων, στίχων και θεατρικών έργων, εργαστήρια και σεμινάρια συγγραφής σεναρίου, εκδόσεις βιβλίων, παραγωγές ντοκιμαντέρ, μελοποιήσεις στίχων κ.ά. Πιο πρόσφατη πρωτοβουλία της, ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπου Μονολόγου Επί Σκηνής, που μετά την ΄δεύτερη άκρως επιτυχημένη διεξαγωγή του, διοργανώνεται για τρίτη φορά πάντα υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και με την υποστήριξη του Θεάτρου Παραμυθίας, των Περιφερειών Αττικής, Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, 52 Δήμων και 11 Δημοτικών Θεάτρων από όλη την χώρα. Η επί σειρά ετών συμμετοχή πολλών δημιουργών στους διαγωνισμούς της Ε.Σ.Ε. αποδεικνύει την ωφελιμότητα των συγγραφικών διαγωνισμών και αναδεικνύει την προσφορά τους.
«Είναι καθήκον μας να προσφέρουμε σε κάθε πολίτη, σε όποιο μέρος της Ελλάδος και αν κατοικεί, τη δυνατότητα να εκφράσει δημιουργικά τους προβληματισμούς και τις ιδέες του» δηλώνει ο Αλέξανδρος Κακαβάς, Πρόεδρος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος από το 2013 «Και τούτο επιχειρείται με τη βοήθεια μιας δράκας αξιόλογων, δυναμικών, συναδέλφων που συνέβαλαν και συμβάλλουν, ώστε να το πετύχουμε», και συνεχίζει «πλέον υπολογίζω και στη συμβολή των μελών της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε., που σκοπό έχει τη διευκόλυνση της πολιτιστικής συνεργασίας μεταξύ ακριτικών περιοχών της Ελλάδος αλλά και Ελληνικών κοινοτήτων ανά την υφήλιο».
«Θεωρώ κύριο μέλημα της Ε.Σ.Ε, να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να προσφέρουμε ό,τι περισσότερο στον κόσμο όχι μόνο δια του καλλιτεχνικού έργου μας αλλά δίδοντας την ευκαιρία στους αγνώστους ή «αδικημένους» δημιουργούς, να μπορέσουν υλοποιώντας κάποιες ιδέες τους να αποδείξουν ότι δεν στερούνται ευαισθησιών και ανησυχιών και ενδεχομένως να προσφέρουν προτάσεις προς ανάδειξη του σύγχρονου πολιτιστικού μας πλούτου.
Τούτο θα γίνει με τόνωση της πεποίθησης όποιων πιστεύουν ότι καίτοι διαθέτουν καλλιτεχνικό η δημιουργικό χάρισμα δεν καταφέρνουν να διακριθούν επειδή αφ’ ενός δεν έχει χαραχθεί από τους αρμοδίους συγκεκριμένη πολιτιστική πολιτική, οπότε επωφελούνται πρωτίστως οι διαθέτοντες κοινωνικά και πολιτικά ερείσματα, αφ’ ετέρου δεν παρέχονται σε όλους οι απαραίτητες οικονομικές ενισχύσεις.
«Είμαστε ικανοποιημένοι, όχι όμως δικαιωμένοι», συνεχίζει ο Αλέξανδρος Κακαβάς, «καθώς θεωρούμε άδικο να μην επιβραβεύονται οι νικητές των διαγωνισμών (σεναρίου, θεατρικού έργου, στίχου που λήγουν 30 Σεπτεμβρίου, Τοπολατρείας που λήγει 31 Δεκεμβρίου και μονολόγου επί σκηνής) από τους κρατικούς φορείς που έχουν υποχρέωση να προάγουν το «εξέχον». Θα έπρεπε να δίδεται η ευκαιρία στους διακριθέντες στους διαγωνισμούς δημιουργούς να βλέπουν τα έργα τους να υλοποιούνται.»
Επιθυμώντας να προσφέρουν τη χαρά της παράστασης των έργων τους στους νικητές του θεατρικού διαγωνισμού και του μονολόγου επί σκηνής, τον Μάρτιο του 2023, η Ένωση σε συνεργασία με το Θέατρο Παραμυθίας παρουσίασαν μια καινούργια πολιτιστική δράση. Συνδιοργάνωσαν το Πανόραμα Σύγχρονου Ελληνικού Θεατρικού Έργου το οποίο περιέλαβε τα έργα των τριών νικητών (βραβευμένοι Μονόλογοι 2022, βραβευμένος μονόλογος «Μυρτιά» και βραβευμένο «Αντί Στεφάνου») σε παραγωγή της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος και τρία ακόμα έργα.
Το κύριο μέλημα της Ένωσης ήταν και παραμένει η επαφή της κοινωνίας με το πολιτιστικό αγαθό, ιδίως με ό,τι αφορά στο θέαμα και τον λόγο: «Δεν νοείται οπτικοακουστική ή οποιαδήποτε πολιτιστική παραγωγή, που δεν επιδιώκει τη συμμετοχή του κοινού σε αυτή», υποστηρίζει ο Αλέξανδρος Κακαβάς και προσθέτει: «έχουμε υποχρέωση να δώσουμε δημιουργικές διεξόδους μέσα από την τέχνη και παράλληλα να εκπαιδεύσουμε “έξυπνους” θεατές και όχι παθητικούς καταναλωτές θεαμάτων. Προσκαλούμε όσους παραμένουν ρομαντικοί να υποστηρίξουν τη προσπάθειά μας να συμβάλουν, με τον τρόπο τους στη συγγραφή ενός πρωτότυπου, σύγχρονου, σεναρίου πολιτισμού”.
Τζένη Κοσμίδου