Οι ήχοι της Θεσσαλονίκης θα ακουστούν αλλιώς, ως μια συνέχεια του έργου «Συμφωνία των σειρήνων» (1919-1923) του Arseny Avraamov, ενός ηχητικού θρύλου, σε ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της πόλης, τη Ροτόντα (14.07.2017), στον αρχαιολογικό χώρο του Ανακτορικού Συγκροτήματος Γαλερίου (14.07.2017) και στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών (15.07-17.09.2017).
Πρόκειται για την ηχητική εγκατάσταση των καλλιτεχνών O+A (Bruce Odland / Sam Auinger), στο πλαίσιο της documenta 14, που θα φιλοξενηθεί από το Δήμο Θεσσαλονίκης-Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού, με τη σύμπραξη και την υποστήριξη του ΚΜΣΤ, του προγράμματος Artecitya του Goethe-Institut Θεσσαλονίκης και της Helexpo, της ArtBOX Creative Arts Management, της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, του Bundeskanzleramt Österreich, του Kulturland Oberösterreich, του Mid Atlantic Arts Foundation (MAAF), και του προγράμματος Creative Europe / EC.
Την Τετάρτη 12 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με θέμα την παρουσίαση του όλου εγχειρήματος από τους ίδιους τους καλλιτέχνες O+A (Bruce Odland / Sam Auinger) και τους επιμελητές της documenta 14 Elena Sorokina και Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, στην αίθουσα Μανόλης Αναγνωστάκης στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στις 12:00. Η συμμετοχή είναι ανοιχτή για το κοινό, ενώ η παρουσίαση θα γίνει στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία.
Επιμέλεια: Elena Sorokina και Bonaventure Soh Bejeng Ndikung
Αναλυτικά οι δράσεις:
Η Συμφωνία των σειρήνων (1919-1923) του Arseny Avraamov είναι ένας ηχητικός θρύλος, μια τιτάνια δημόσια εκδήλωση που ήταν αδύνατο να ηχογραφηθεί ή να μεταδοθεί. Οι έντυπες παρτιτούρες και κάποια άρθρα του δημιουργού –ενός εκκεντρικού συγγραφέα, συνθέτη, ερευνητή και εφευρέτη– είναι τα μόνα που διασώζονται. Η Συμφωνία των σειρήνων είναι μια εξωραϊσμένη μετάφραση, ενώ ο πρωτότυπος τίτλος, Συμφωνία των σειρήνων εργοστασίου, αναφέρεται στα ατμοκίνητα εργαλεία χρονομέτρησης της σύγχρονης βιομηχανικής εποχής. Γοητευμένος από τους ήχους του μέλλοντος, ο Avraamov χρησιμοποίησε όλους τους «μοντέρνους» ήχους που ήταν διαθέσιμοι –από πολεμικά πλοία, το πυροβολικό, διάφορα όπλα, τρένα και υδροπλάνα– οι οποίοι μεταμόρφωσαν ολόκληρες πόλεις σε τεράστια μουσικά όργανα ή γιγάντιες ορχήστρες τις οποίες εκείνος διηύθυνε μέσω των τηλεγραφικών στύλων. Η συμφωνία δημιουργήθηκε για τον εορτασμό της Οκτωβριανής Επανάστασης του 1917, παράγοντας όσο το δυνατόν πιο «μοντέρνο» ήχο.
Σήμερα επιλέγουμε να ακούσουμε. Περίπου εκατό χρόνια αργότερα, οι O+A στοχάζονται τους ήχους του μέλλοντος του Avraamov, οι οποίοι μεταμορφώνονται στο παρόν αφού συντονιστούν με τα ηχοτοπία μας όπου κυριαρχούν οι μηχανικοί ήχοι. Οι καλλιτέχνες, που ενδιαφέρονται για την ιστορία του θορύβου και της σιωπής, εξερευνούν τα ηχητικά τοπία της Θεσσαλονίκης και τον θόρυβό της. Η δική τους Συμφωνία των αντηχήσεων έχει τρία μέρη.
Παρασκευή 14 Ιουλίου 2017
17:30-22:00, Ανακτορικό Συγκρότημα Γαλέριου
Πρελούδιο, Συντονίζοντας τα ερείπια
Στην πλατεία Ναυαρίνου, όπου τα ρωμαϊκά ερείπια περιβάλλονται από τις πυκνοδομημένες πολυκατοικίες των δεκαετιών του 1960 και του 1970, οι O+A χρησιμοποιούν το χτισμένο περιβάλλον ως «αντηχείο» και ενεργοποιούν τα ερείπια του Ανακτόρου του Γαλέριου με ήχους της σημερινής Θεσσαλονίκης, που αποκτούν αρμονικές διαστάσεις μέσω των «ηχητικών σωλήνων». Ακούμε τους εξαιρετικά συντονισμένους «μοντέρνους» θορύβους, ηχητικά κύματα από την κίνηση των οχημάτων, τα αεροπλάνα, τις μοτοσικλέτες, όλο το σμήνος δραστηριοτήτων που παράγουν οι μεγάλες πόλεις στις μέρες μας.
Ήχος – Thomas Koch
Παρασκευή 14 Ιουλίου 2017
21:00-22:00, Ροτόντα
Ρέκβιεμ για την οικονομία της εξόρυξης
Περφόρμανς για σοπράνο, μεσόφωνο, τενόρο και βαρύτονο, με την οκτακάναλη Orchestra of Cities
Η Ροτόντα είναι ένα από τα λίγα κτίρια που παρέμειναν ανέπαφα μετά την πυρκαγιά που κατέστρεψε τη Θεσσαλονίκη το 1917. Δεδομένου ότι έχει χρησιμοποιηθεί ως μαυσωλείο, εκκλησία και τέμενος, είναι ιδανικό κτίσμα για την αντήχηση της ανθρώπινης φωνής, είτε πρόκειται για ύμνους είτε για τραγούδια. Η κλίμακα των τεσσάρων απόλυτα ταιριασμένων ανθρώπινων φωνών χωρίς ενισχυτή σε αυτόν τον χώρο θα είναι ένας δραματικός αγώνας με τους καταγεγραμμένους ήχους της πόλης.
Τραγουδούν: Sarah Chalfy – σοπράνο, Hai-Ting Chinn – μεσόφωνος, Christopher Sokolowski – τενόρος, Mark Sans Uhleman – βαρύτονος
Ήχος – Mark Fuller
Orchestra of Cities (Ορχήστρα των Πόλεων) – Sam Auinger, μαέστρος – Bruce Odland
Σάββατο 15 Ιουλίου-Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2017
Coda, με τους O+A
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
Το έργο Coda θα παρουσιαστεί στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο στεγάζει τη Συλλογή Κωστάκη με έργα της ρωσικής πρωτοπορίας, ένα από τα πιο αξιόλογα δείγματα του μοντερνισμού. Η συλλογή συγκεντρώθηκε από τον Γεώργιο Κωστάκη την εποχή όπου η πρωτοποριακή τέχνη ήταν παράνομη στη Ρωσία και περιλαμβάνει σπάνιο αρχειακό υλικό από τα μουσικά πειράματα των πρωτοποριακών καλλιτεχνών.
Σχετικά με τους O+A (Bruce Odland / Sam Auinger)
Οι O+A ακούν και καταγράφουν τους ήχους του μοντερνισμού σε πόλεις όλου του κόσμου εδώ και τριάντα χρόνια. Πιστεύουν ότι αν δεν καταλάβουμε τους θορύβους μας δεν θα καταλάβουμε τον εαυτό μας. Τη δεκαετία του 1990 άρχισαν να χρησιμοποιούν τους λεγόμενους «ηχητικούς σωλήνες» για να μετατρέψουν τον θόρυβο της πόλης σε αρμονία και να βρουν μουσικές πληροφορίες σχετικά με τους ήχους της καθημερινότητας. Σύντομα αντιλήφθηκαν ότι άκουγαν τη μουσική του ανθρώπινου σμήνους, τους ρυθμούς της ώρας αιχμής, τον παλμό της οικονομίας.