Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
23.9 C
Thessaloniki
Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
spot_img

Νίκος Ορδουλίδης: “το λαϊκό πιάνο – η εποχή του ρεμπέτικου” – βιβλίο και δίσκος

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Πριγκηπέσσα» το νέο βιβλίο του Νίκου Ορδουλίδη, το οποίο αφορά στον πρώτο δίσκο του καλλιτεχνικού προγράμματος του λαϊκού πιάνου. Η έκδοση συνοδεύεται από τον δίσκο και περιέχει την μουσική καταγραφή των μουσικών έργων που ηχογραφήθηκαν, καθώς επίσης και ανάλυση τόσο των έργων όσο και του όλου εγχειρήματος.

Περίληψη

Η υλοποίηση του πρώτου αυτού του δίσκου προέκυψε μέσα από το πρόγραμμα του λαϊκού πιάνου ως μία σύγχρονη μουσικολογική προσέγγιση, που αφορά τόσο το ίδιο το μουσικό υλικό, με τα συγκεκριμένα υφολογικά και μορφολογικά του χαρακτηριστικά, όσο και τη διαδικασία παραγωγής του, από τη σύνθεση έως την ηχογράφηση. Μολονότι σημεία αναφοράς είναι τα συγκεκριμένα ηχογραφήματα, η ανάλυση αφορά στο ολιστικό εγχείρημα του λαϊκού πιάνου, αφού η κατά το δυνατόν πληρέστερη επισκόπηση του μουσικού υλικού και της πορείας του στον χρόνο υπαγορεύει την προσπέλασή του μέσω πολλών και διαφορετικών οδών, όπως η μορφολογία και η υφολογία, η ψυχολογία, η ιστορική τεκμηρίωση, οι τεχνολογίες της εκτέλεσης αλλά και της ηχογράφησης, το περιβάλλον της μουσικής βιομηχανίας, οι παράγοντες της οικονομίας, η κοινωνιολογία και η αισθητική.

Στην «Εποχή του Ρεμπέτικου» παρουσιάζονται δώδεκα κομμάτια, που αποτελούν ισάριθμες προσπάθειες κατανόησης του αισθητικού κόσμου του ρεμπέτικου. Στην παρούσα έκδοση δημοσιεύεται το μουσικό κείμενο των εννέα από αυτά, αφήνοντας κατά μέρος τους τρεις ηχογραφημένους αυτοσχεδιασμούς. Το σημαντικότερο έρεισμα της καταγραφής των εννέα αυτών κομματιών έγκειται στην σημερινή ανάγκη ψηλάφησης του κομβικού συμπλέγματος προφορικότητας και εγγραμματοσύνης, και των υπερκείμενων σε αυτές οντοτήτων του λαϊκού και του λόγιου. Η κατανόηση της αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης μεταξύ τους οδηγεί στην ανανοηματοδότηση όχι μόνο των σχέσεών τους, αλλά και της ίδιας τους της υπόστασης και τροφοδοτεί μία σειρά ερωτημάτων.

Ο Νίκος Ορδουλίδης σπούδασε στο University of Leeds της Αγγλίας (διδακτορικό στην λαϊκή μουσικολογία και μεταπτυχιακό στην μουσική εκτέλεση) και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (πτυχίο μουσικής επιστήμης και τέχνης). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται γύρω από τον μουσικό συγκρητισμό που διέπει τις λαϊκές μουσικές. Επίσης, οι πρακτικές εκτέλεσης και η παιδαγωγική προσέγγιση του λαϊκού πιάνου συνιστούν μία έτερη πτυχή της ερευνητικής του δραστηριότητας. Είναι ενεργός συνθέτης με πέντε δισκογραφικές δουλειές· μέλος του Modern Greek Studies Association, του International Council for Traditional Music και της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας.

Από το 2014 διδάσκει ως Πανεπιστημιακός Υπότροφος στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και έχει εκδώσει τρεις μονογραφίες: Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983). Ανάλυση της µουσικής του και τα προβλήµατα της έρευνας στην ελληνική λαϊκή µουσική (Ιανός, 2014)· Συννεφιασμένη Κυριακή και Τη Υπερμάχω – Καθρέφτισμα ή αντικατοπτρισμός; (Fagotto, 2017)· Το λαϊκό πιάνο – Η εποχή του ρεμπέτικου (Πριγκηπέσσα, 2018).

Περισσότερα:

www.eastern-piano.com

www.prigipessa.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

- Advertisement -spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ